Statut

Spis treści

  1. UCHWAŁA NR XVII/164/2025 RADY MIASTA SIEDLCE z dnia 29 maja 2025 r.
  2. AKT ZAŁOŻYCIELSKI BRANŻOWEGO CENTRUM UMIEJĘTNOŚCI NR 2 W SIEDLCACH W DZIEDZINIE INTEROPERACYJNOŚĆ SYSTEMU KOLEI
  3. STATUT BRANŻOWEGO CENTRUM UMIEJĘTNOŚCI NR 2 W SIEDLCACH W DZIEDZINIE INTEROPERACYJNOŚĆ SYSTEMU KOLEI
  4. UZASADNIENIE DO PROJEKTU UCHWAŁY W SPRAWIE ZAŁOŻENIA BRANŻOWEGO CENTRUM UMIEJĘTNOŚCI NR 2 W SIEDLCACH W DZIEDZINIE INTEROPERACYJNOŚĆ SYSTEMU KOLEI, NADANIA STATUTU I WŁĄCZENIA GO DO ZESPOŁU SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH NR 6 IM. GEN. JÓZEFA BEMA W SIEDLCACH


UCHWAŁA NR XVII/164/2025
RADY MIASTA SIEDLCE


z dnia 29 maja 2025 r.

w sprawie założenia Branżowego Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach w Dziedzinie
Interoperacyjność Systemu Kolei, nadania statutu i włączenia go do Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 6 im. gen. Józefa Bema w Siedlcach

Na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i w związku z art. 92 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107 i 1907) oraz art. 8 ust. 2 pkt 1, ust. 3a i 22a, art. 88 ust. 1, 2b i 7, art. 91 ust. 1, 5 i 11 w związku z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.) oraz art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.), po uzyskaniu pozytywnej opinii Mazowieckiego Kuratora Oświaty, uchwala się, co następuje:

§ 1. 1. Zakłada się branżowe centrum umiejętności pod nazwą Branżowe Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach w Dziedzinie Interoperacyjność Systemu Kolei, z siedzibą ul. Chopina 8 w Siedlcach, zwane dalej „BCU”.
  1. Przedmiotem działalności BCU jest wykonywanie zadań oświatowych.
  2. BCU funkcjonuje w branży transportu kolejowego w dziedzinie interoperacyjność systemu kolei.
  3. Organizacją branżową właściwą dla dziedziny interoperacyjność systemu kolei jest Związek Pracodawców Kolejowych, z którym Miasto Siedlce zawarło porozumienie, o którym mowa w art.8 ust. 3a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
  4. BCU wyposaża się w mienie niezbędne do realizacji zadań.
  5. BCU rozpoczyna działalność z dniem 1 czerwca 2025 roku.

§ 2. Akt założycielski Branżowego Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach w Dziedzinie Interoperacyjność Systemu Kolei stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 3. Nadaje się statut BCU w brzmieniu, określonym w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 4. Branżowe Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach w Dziedzinie Interoperacyjność Systemu Kolei włącza się z dniem 1 czerwca 2025 r. do Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 6 im. gen. Józefa Bema w Siedlcach.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Siedlce.
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Miasta
Robert Chojecki

Załącznik Nr 1 do uchwały Nr XVII/164/2025
Rady Miasta Siedlce
z dnia 29 maja 2025 r.

AKT ZAŁOŻYCIELSKI BRANŻOWEGO CENTRUM UMIEJĘTNOŚCI NR 2 W SIEDLCACH
W DZIEDZINIE INTEROPERACYJNOŚĆ SYSTEMU KOLEI

Na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i, art. 92 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107 i 1907) oraz art. 8 ust. 2 pkt 1, ust. 3a, ust. 22a, art. 88 ust. 1, ust. 2b i ust. 7 w związku z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.)

zakłada się z dniem 1 czerwca 2025 roku placówkę oświatową pod nazwą:

Branżowe Centrum Umiejętności Nr 2 w Siedlcach w Dziedzinie Interoperacyjność Systemu Kolei, ul. Chopina 8.

Branżowe Centrum Umiejętności Nr 2 w Siedlcach w Dziedzinie Interoperacyjność Systemu Kolei będzie funkcjonowało w dziedzinie interoperacyjność systemu kolei.
Organizacją branżową właściwą dla dziedziny interoperacyjność systemu kolei jest Związek Pracodawców Kolejowych, z którym Miasto Siedlce zawarło porozumienie, o którym mowa w art.8 ust. 3a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

Siedlce, dnia 24 kwietnia 2025 r.





Załącznik Nr 2 do uchwały Nr XVII/164/2025
Rady Miasta Siedlce
z dnia 29 maja 2025 r.


STATUT BRANŻOWEGO CENTRUM UMIEJĘTNOŚCI NR 2 W SIEDLCACH W DZIEDZINIE INTEROPERACYJNOŚĆ SYSTEMU KOLEI


Rozdział 1.
Przepisy ogólne

§ 1. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:

  1. BCU – należy przez to rozumieć Branżowe Centrum Umiejętności nr 2 Siedlcach w dziedzinie interoperacyjność systemu kolei;
  2. statucie – należy przez to rozumieć statut Branżowego Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach w dziedzinie interoperacyjność systemu kolei;
  3. słuchaczu - należy przez to rozumieć w szczególności ucznia, studenta, doktoranta, nauczyciela, nauczyciela akademickiego, instruktora praktycznej nauki zawodu, słuchacza, młodocianego pracownika oraz pracownika w zakresie dziedziny: elektryka, który kształci się w formach pozaszkolnych w BCU;
  4. nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczyciela lub innego pracownika zatrudnionego w BCU do prowadzenia zajęć;
  5. organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Miasto Siedlce;
  6. organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Mazowieckiego Kuratora Oświaty;
  7. ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

§ 2. 1. Branżowe Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach w dziedzinie interoperacyjność systemu kolei jest placówką kształcenia, szkolenia i egzaminowania o zasięgu ogólnopolskim w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”.

  1. Pełna nazwa placówki brzmi: Branżowe Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach w dziedzinie interoperacyjność systemu kolei wchodzące w skład Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 6 im. gen. Józefa Bema w Siedlcach.
  2. Siedziba BCU mieści się w Siedlcach przy ul. Chopina 8.
  3. Organem prowadzącym BCU jest Miasto Siedlce, z siedzibą w Siedlcach, Skwer Niepodległości 2.
  4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
  5. Organizacją branżową właściwą dla dziedziny „interoperacyjność systemu kolei”, z którą organ prowadzący zawarł porozumienie, o którym mowa w art. 8 ust 3a ustawy, jest Związek Pracodawców Kolejowych.
  6. Partnerem jest PKP Intercity S.A.



Rozdział 2.
Cele i zadania BCU

§ 3. 1. BCU realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa.

  1. BCU integruje szkoły, placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia zawodowego, uczelnie oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe, które prowadzą działalność w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”, podmioty prowadzące działalność gospodarczą w branży transportu kolejowego w tym upowszechnia informacje o możliwościach współpracy, w środowisku branżowym, ułatwia im nawiązywanie współpracy, pośredniczy w kontaktach między nimi i wspiera przełamywanie potencjalnych barier we współpracy między nimi.
  2. Celami i zadaniami BCU są w szczególności:
    1. realizacja zadań z zakresu szkolenia, kształcenia i egzaminowania o zasięgu ogólnokrajowym, obejmującym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ukierunkowanych branżowo w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”;
    2. wspieranie działań edukacyjnych, szkoleniowych, integrujących edukację z biznesem oraz ułatwiających współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami, a także działania innowacyjne, rozwojowe, doradcze i promocyjne;
    3. wsparcie przygotowania kadr na potrzeby nowoczesnej gospodarki w branży elektroenergetycznej w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”;
    4. umożliwienie zdobywania wiedzy ogólnej i zawodowej w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”, poprzez organizację kształcenia i szkolenia branżowego w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei” w formie stacjonarnej w siedzibie BCU w Siedlcach i niestacjonarnej za pomocą platformy e-learningowej;
    5. realizację zadań związanych z przyznawaniem tytułów kwalifikacyjnych zgodnie z powszechnie obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w szczególności ustawami oraz rozporządzeniami w sprawie kształcenia ustawicznego i zawodowego w formach pozaszkolnych;
    6. organizację kształcenia, szkolenia i egzaminowania w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”;
    7. kształtowanie i utrwalanie u słuchaczy pozytywnego stosunku do obowiązków zawodowych, sumiennej pracy i współdziałania w zespole, rozwijanie kompetencji i umiejętności społecznych, w oparciu o zasady etyki zawodowej i szacunku do drugiego człowieka;
    8. umożliwienie rozwijania kultury pracy opartej na postępie technologicznym, ekonomicznym i organizacyjnym;
    9. wspieranie przedsiębiorczości i samodzielności w podejmowaniu decyzji zawodowych przez słuchaczy;
    10. dążenie do osiągania jak najwyższych wyników nauczania, stosowanie innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych;
    11. wzmacnianie współpracy między kształceniem zawodowym a przedsiębiorcami.
  3. BCU wykonuje swoje cele i zadania poprzez działania w obszarach:
    1. działalność edukacyjno-szkoleniowa:
      • rozwój umiejętności zawodowych uczniów, studentów, doktorantów, nauczycieli akademickich oraz innych osób dorosłych w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei” w ramach szkoleń zawodowych,
      • prowadzenie szkoleń branżowych dla nauczycieli kształcenia zawodowego w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”,
      • wspieranie osób dorosłych w zakresie podnoszenia kwalifikacji lub przekwalifikowania zawodowego w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei” w ramach kursów z zakresu edukacji pozaformalnej (sektorowej),
      • pełnienie funkcji instytucji certyfikującej kwalifikacje z zakresu edukacji pozaformalnej (sektorowej) włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji,
      • prowadzenie zajęć z zakresu kształcenia zawodowego dla uczniów i słuchaczy szkół prowadzących kształcenie zawodowe, w szczególności w zakresie zajęć praktycznych obejmujących program nauczania w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei” oraz prowadzenie zajęć z zakresu kształcenia zawodowego dla studentów w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”,
      • prowadzenie turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 4 ustawy w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”,
      • prowadzenie ośrodka egzaminacyjnego w zakresie egzaminów zawodowych lub innych egzaminów właściwych w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei’,
      • prowadzenie platformy zdalnego uczenia się w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”,
      • prowadzenie branżowych szkoleń zawodowych, turnusów, szkoleń branżowych, kursów przygotowujących do uzyskania kwalifikacji sektorowej,
      • przeprowadzanie egzaminów zawodowych z zakresu kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie szkolnictwa branżowego przyporządkowanego w dziedzinie zawodowej „interoperacyjność systemu kolei” w zakresie której BCU jest ukierunkowane;
    2. działalność integrująco-wspierająca:
      • wspieranie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz uczelni w nawiązywaniu współpracy z pracodawcami prowadzącymi działalność w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”, w tym z wykorzystaniem platformy INFOZAWODOWE,
      • wzmacnianie współpracy pomiędzy kształceniem zawodowym a biznesem w ramach tzw. trójkątów wiedzy szkoła - uczelnia - pracodawcy w zakresie dziedziny „interoperacyjność systemu kolei”,
      • coroczne pozyskiwanie informacji od pracodawców dotyczących zapotrzebowania rynku pracy na umiejętności, kwalifikacje i zawody w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”,
      • współpraca ze szkołami, placówkami kształcenia ustawicznego, centrami kształcenia zawodowego i uczelniami oraz pracodawcami w zakresie udostępniania infrastruktury dydaktyczno-lokalowej na cele edukacyjno-szkoleniowe związane z dziedziną „interoperacyjność systemu kolei”,
      • współpraca z pracodawcami i partnerami społecznymi oraz władzami regionalnymi i lokalnymi w ramach działalności Rady BCU,
      • wspieranie szkół prowadzących kształcenie zawodowe w realizacji ich zadań w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”,
      • wspieranie uczelni w realizacji zadań związanych ze współpracą z pracodawcami w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”,
      • pozyskiwanie od pracodawców, za pośrednictwem organizacji branżowej z dziedziny „interoperacyjność systemu kolei” informacje dotyczące zapotrzebowania na zawody, kwalifikacje i umiejętności w ww. dziedzinie i przekazuje je, w terminie do 31 sierpnia każdego roku, Instytutowi Badań Edukacyjnych w Warszawie do wykorzystania w opracowaniu danych, w oparciu o które jest ustalana coroczna prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy,
      • prowadzenie innych działań wspierających współpracę szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, placówek i uczelni z pracodawcami z dziedziny „interoperacyjność systemu kolei”;
    3. działalność innowacyjno-rozwojowa:
      • zwiększanie transferu wiedzy i nowych technologii do edukacji, w tym upowszechnianie innowacji w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei” oraz wyników badań i analiz dotyczących dziedziny „interoperacyjność systemu kolei”,
      • upowszechnianie transformacji ekologicznej i cyfrowej w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”,
      • upowszechnianie nowatorskich rozwiązań w kształceniu zawodowym związanych z dziedziną „interoperacyjność systemu kolei”,
      • upowszechnianie własnych opracowań merytoryczno-metodycznych, pakietów edukacyjnych, rozwiązań technicznych w zakresie prowadzenia ćwiczeń praktycznych i przekazywanie ich nauczycielom do wykorzystania w pracy dydaktycznej w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”,
      • zapewnienie transferu wiedzy i nowych technologii do systemu oświaty oraz systemu szkolnictwa wyższego i nauki, w tym upowszechnia informacje w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei” oraz wyniki badań i analiz dotyczące tej dziedziny,
      • upowszechnianie zmian zachodzących w zawodach związanych z dziedziną „interoperacyjność systemu kolei”, wynikające z wyzwań transformacji ekologicznej i cyfrowej, w tym w zakresie inwestowania w technologie przyjazne dla środowiska, wspierania innowacji przemysłowych, obniżania emisyjności gospodarki i wprowadzania rozwiązań cyfrowych,
      • upowszechnianie nowatorskie rozwiązania w kształceniu zawodowym związane z dziedziną „interoperacyjność systemu kolei”;
    4. działalność doradczo-promocyjna:
      • korzystanie z platformy INFOZAWODOWE (infozawodowe.men.gov.pl) przy realizacji zadań poprzez między innymi zamieszczanie materiałów dotyczących dziedziny „interoperacyjność systemu kolei”,
      • wsparcie szkół i placówek systemu oświaty oraz uczelni w realizacji doradztwa zawodowego,
      • promocja zawodów i kształcenia w dziedzinie automatyki przemysłowej,
      • upowszechnianie zmian wdrażanych w kształceniu zawodowym,
      • wspieranie osób z niepełnosprawnościami w wejściu na rynek pracy w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”,
      • organizowanie konferencji, seminariów, szkoleń,
      • wsparcie współpracy pracodawców z organizatorami kształcenia zawodowego, upowszechnienie innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie automatyki przemysłowej oraz wsparcie innowacji w kształceniu zawodowym,
      • uzupełnianie istniejącej oferty kształcenia i szkolenia zawodowego na poziomie średnim i wyższym, a także wspieranie procesu uczenia się przez całe życie zgodnie z ideą Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030,
      • prowadzenie działalności wspierającej realizację doradztwa zawodowego dla uczniów i aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów skierowaną w zakresie dziedziny „interoperacyjność systemu kolei”,
      • wspieranie szkół w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego,
      • wspieranie uczelni wyższych, w zakresie wskazanym w odrębnych przepisach;
      • promowanie zawodów i kierunków kształcenia związanych z dziedziną „interoperacyjność systemu kolei”,
      • wspieranie osób z niepełnosprawnościami w wejściu na rynek pracy w dziedzinie „interoperacyjność systemu kolei”.
  4. BCU wykonuje swoje cele i zadania działania poprzez:
    1. dostosowanie zajęć do poziomu przygotowania słuchacza, które uzyskał on na wcześniejszych etapach edukacyjnych;
    2. wspomaganie i ukierunkowanie indywidualnego i wszechstronnego rozwoju, a w przypadku osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem stopnia i rodzaju niepełnosprawności;
    3. zatrudnianie nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
    4. zapewnienie odpowiedniego wyposażenia i bazy dydaktycznej;
    5. zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy.
  5. BCU może:
    1. prowadzić kursy, o których mowa w przepisach szczególnych;
    2. realizować zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu;
    3. prowadzić dokształcanie teoretyczne młodocianych pracowników zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i uczęszczających do branżowych szkół I stopnia – w zakresie kształcenia zawodowego teoretycznego, w przypadku gdy branżowa szkoła I stopnia nie ma możliwości zrealizowania części tego kształcenia.
  6. 7. BCU współpracuje ze szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi, z uczelniami oraz pracodawcami również w zakresie udostępnienia infrastruktury dydaktyczno – lokalowej na cele edukacyjno – szkoleniowe.



Rozdział 3.
Organy BCU i ich kompetencje

§ 4. 1. Organami BCU są:

  1. Dyrektor BCU;
  2. Rada Pedagogiczna;
  3. Rada BCU.
  1. Każdy z organów, o których mowa w ust. 1, ma prawo swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.

§ 5. Dyrektor BCU w szczególności:
  1. kieruje działalnością BCU i reprezentuje ją na zewnątrz;
  2. sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami;
  3. zapewnia warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych;
  4. realizuje uchwały Rady BCU i Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
  5. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
  6. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa słuchaczom, nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez BCU oraz innym pracownikom podczas pracy;
  7. jest kierownikiem zakładu pracy i dokonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec zatrudnionych w BCU nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami;
  8. przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom BCU;
  9. koordynuje działania organów BCU;
  10. skreśla słuchacza z listy słuchaczy w przypadkach określonych w statucie;
  11. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

§ 6. 1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem BCU. W jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w BCU.

  1. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor BCU.
  2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
    1. zatwierdzanie planów pracy BCU;
    2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy;
    3. podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w BCU;
    4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli BCU;
    5. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy;
    6. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad BCU przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy BCU.
  3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1. organizację pracy BCU, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych;
    2. projekt planu finansowego BCU;
    3. wnioski Dyrektora BCU o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
    4. propozycje Dyrektora BCU w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć.

§ 7. 1. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Regulamin Rady Pedagogicznej określa w szczególności jej strukturę, zadania, procedurę przygotowywania i uchwalania uchwał oraz stanowisk, ramowy plan zebrań, ramowy porządek zebrania oraz sposób ich protokołowania.

  1. Nauczyciele zobowiązani są do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste słuchaczy lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników BCU.

§ 8. 1. W BCU działa Rada Branżowego Centrum Umiejętności, zwana dalej Radą BCU.

  1. W skład Rady BCU wchodzi co najmniej:
    1. po jednym przedstawicielu:
      1. powiatowej rady rynku pracy właściwej ze względu na siedzibę BCU,
      2. wojewódzkiej rady rynku pracy właściwej ze względu na siedzibę BCU,
      3. organu prowadzącego BCU.;
    2. po dwóch przedstawicieli:
      1. organizacji pracodawców, samorządu gospodarczego, innej organizacji gospodarczej, stowarzyszenia lub samorządu zawodowego lub sektorowej rady do spraw kompetencji, właściwych dla branży elektroenegetycznej, dziedziny „interoperacyjność systemu kolei”,
      2. pracodawców, w tym przedsiębiorców, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,
      3. wybranych spośród osób prowadzących zajęcia w BCU.
    3. Wyboru członków Rady BCU dokonują poszczególne organy, których przedstawiciele wchodzą w skład Rady BCU.
    4. Kadencja Rady BCU trwa 3 lata. Dopuszcza się dokonywanie corocznej zmiany 1/3 składu.
    5. Rada BCU uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego. Zebrania Rady BCU są protokołowane.

§ 9. Rada BCU uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych BCU, a także:

  1. uchwala statut BCU i dokonuje w nim zmian, z zastrzeżeniem art. 88 ust. 7 ustawy;
  2. opiniuje projekt planu finansowego BCU;
  3. może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności BCU, dyrektora BCU lub innego nauczyciela zatrudnionego w BCU;
  4. opiniuje plan pracy BCU, projekty eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla BCU;
  5. z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan BCU i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach organizacji zajęć, o których mowa w ustawie;
  6. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

§ 10. 1. Ustala się następujące zasady współdziałania organów BCU:

  1. każdy organ BCU może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów, proponując przyjęcie rozwiązania w danej sprawie;
  2. organy BCU mogą zapraszać na swoje zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji lub poglądów;
  3. Dyrektor BCU zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami BCU w sprawie planowanych i podejmowanych działań.
  1. Wszelkie spory między organami BCU rozstrzyga Dyrektor, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów, lub powołany przez Dyrektora BCU zespół mediacyjny.
  2. W przypadku, gdy stroną sporu jest Dyrektor, każda ze stron może odwołać się - w zależności od charakteru sprawy - do organu prowadzącego lub organu nadzoru pedagogicznego.



Rozdział 4.
Organizacja pracy BCU

§ 11. 1. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają obowiązujące przepisy prawa, w szczególności wydane przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji BCU opracowany przez Dyrektora BCU na podstawie obowiązujących przepisów.
  2. W arkuszu organizacji BCU zamieszcza się w szczególności:
    1. liczbę pracowników BCU, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
    2. liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący;
    3. liczbę godzin zajęć edukacyjnych prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

§ 12. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Dyrektor BCU, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy lub semestralny rozkład zajęć, określający organizację zajęć.
§ 13. 1. W BCU mogą być tworzone pracownie, laboratoria, warsztaty i inne komórki organizacyjne, niezbędne do wykonywania działań statutowych BCU.

  1. Korzystanie przez słuchaczy z pracowni, laboratoriów i warsztatów możliwe jest wyłącznie pod opieką nauczyciela.
  2. Opiekę nad poszczególnymi pracowniami, laboratoriami i warsztatami w BCU sprawują nauczyciele wyznaczeni przez Dyrektora BCU.
  3. Nauczyciel, któremu powierzono pod opiekę pracownie, laboratoria i warsztaty ma w szczególności obowiązek:
    1. zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki dla słuchaczy;
    2. utrzymać w pomieszczeniach pracowni należyty porządek;
    3. dbać o estetykę i wystrój pomieszczenia pracowni dostosowany do funkcji pomieszczenia.
  4. Szczegółową organizację i zasady korzystania z pracowni, laboratoriów i warsztatów określają regulaminy tych pomieszczeń.

Rozdział 5.
Nauczyciele i inni pracownicy BCU


§ 14. 1. W BCU zatrudnia się nauczycieli, pracowników ekonomiczno - administracyjnych i pracowników obsługi.
  1. Zakres obowiązków pracowników ekonomiczno-administracyjnych i pracowników obsługi określa regulamin pracy.
  2. Do podstawowych obowiązków nauczyciela należy w szczególności:
    1. rzetelne realizowanie zadań związanych z powierzonym stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami BCU: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa słuchaczom w czasie zajęć organizowanym przez BCU;
    2. wspieranie każdego słuchacza w jego rozwoju;
    3. dążenie do rozwoju osobowości słuchacza i własnej;
    4. doskonalenie się zawodowe, zgodnie z potrzebami BCU;
    5. kształcenie słuchaczy w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
    6. dbanie o kształtowanie u słuchaczy postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
    7. prawidłowe organizowanie przebiegu procesu dydaktycznego;
    8. dbanie o pomoce dydaktyczne i sprzęt zgromadzony w BCU;
    9. bezstronne, rzetelne i obiektywne ocenianie słuchaczy oraz sprawiedliwe traktowanie;
    10. poprawne prowadzenie dokumentacji placówki;
    11. realizowanie uchwał rady pedagogicznej oraz zaleceń i zarządzeń Dyrektora BCU;
    12. przestrzeganie tajemnicy służbowej i ochrona danych osobowych słuchaczy.



Rozdział 6.
Słuchacze BCU

§ 15. 1. Słuchacz BCU ma prawo do:

  1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia;
  2. bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w BCU;
  3. podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym;
  4. swobody wyrażania myśli i przekonań – jeżeli nie narusza tym praw innych osób;
  5. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny swoich wiadomości i umiejętności;
  6. korzystania z pomieszczeń BCU, sprzętu, środków dydaktycznych podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych;
  1. Słuchacz ma obowiązek:
    1. przestrzegać postanowień zawartych w statucie;
    2. systematycznie uczęszczać na zajęcia edukacyjne;
    3. uczyć się, aktywnie uczestniczyć w zajęciach i w życiu BCU;
    4. godnie reprezentować BCU;
    5. odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników BCU oraz zachowywać się zgodnie z zasadami kultury współżycia społecznego;
    6. dbać o ład, porządek oraz wspólne dobro, w tym o sprzęt, meble, pomoce, narzędzia i sprzęt;
    7. usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach szkolnych, zajęciach branżowych i zajęciach kształcenia zawodowego teoretycznego i praktycznego.
  2. Słuchacz może być wyróżniony i nagrodzony za bardzo dobre wyniki w nauce, wzorową frekwencję lub inne szczególne osiągnięcia.
§ 16. Ustala się następujące rodzaje nagród i wyróżnień:
  1. pochwała Dyrektora BCU;
  2. dyplom Dyrektora BCU;
  3. nagroda rzeczowa.

§ 17. 1. Słuchacz podlega karze za naruszenie przepisów obowiązujących w BCU.

  1. Kara powinna być adekwatna do popełnionego naruszenia przepisów.
  2. Karę wymierza Dyrektor BCU.
  3. O zastosowanej karze zawiadamia się słuchacza lub rodziców niepełnoletniego słuchacza.

§ 18. Ustala się następujące rodzaje kar:

  1. upomnienie Dyrektora BCU;
  2. nagana;
  3. skreślenie z listy słuchaczy.

§ 19. 1. Słuchacz ma prawo odwołania się od nałożonej kary.

  1. Odwołanie składa słuchacz lub rodzic niepełnoletniego słuchacza do Dyrektora BCU, na piśmie w terminie czternastu dni od dnia otrzymania informacji o wymierzeniu kary.

§ 20. 1. Dyrektor BCU może skreślić słuchacza z listy słuchaczy w przypadku:
  1. stwierdzenia obecności słuchacza na terenie placówki pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających;
  2. popełnienia przez słuchacza przestępstwa umyślnego lub innego rażącego naruszenia porządku prawnego;
  3. stwierdzenia obecności słuchacza na zajęciach niższej niż 50%.
  1. Skreślenie słuchacza z listy słuchaczy, o którym mowa w ust. 1, następuje w formie decyzji administracyjnej wydanej na piśmie. Dyrektor dokonuje skreślenia na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
  2. Dyrektor BCU skreśla słuchacza z listy słuchaczy na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego słuchacza.
  3. Od decyzji, o której mowa w ust. 2, słuchaczowi przysługuje odwołanie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.



Rozdział 7.
Bezpieczeństwo

§ 21. 1. Bezpieczeństwo nad słuchaczami przebywającymi w BCU sprawują nauczyciele prowadzący zajęcia dydaktyczne.

  1. Obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa słuchaczom mają również w godzinach swojej pracy pracownicy administracji i obsługi.
  2. Podczas przerw między zajęciami nauczyciel/ osoba prowadząca zajęcia jest zobowiązany zapobiegać:
    1. niebezpiecznym zachowaniom słuchaczy, przejawom braku kultury;
    2. paleniu papierosów, używaniu i rozprowadzaniu narkotyków, piciu alkoholu;
    3. zanieczyszczaniu korytarzy i pomieszczeń sanitarnych;
    4. niszczeniu mienia.
  3. Każdy nauczyciel/osoba prowadząca ma obowiązek systematycznie kontrolować miejsce, w którym prowadzi zajęcia. Dostrzeżone zagrożenia należy zabezpieczyć i niezwłocznie zgłosić kierownictwu BCU.
Rozdział 8.

Postanowienia końcowe


§ 22. 1. BCU używa pieczęci urzędowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  1. BCU prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. BCU jest jednostką budżetową. Zasady prowadzenia przez BCU gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
  3. Wewnętrznym prawem BCU są zarządzenia Dyrektora BCU w zakresie organizacji jednostki, którym podlegają nauczyciele, słuchacze, inni pracownicy BCU i inne osoby znajdujące się na terenie BCU.

9

Uzasadnienie
do projektu uchwały w sprawie założenia Branżowego Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach w Dziedzinie Interoperacyjność Systemu Kolei, nadania statutu i włączenia go do Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 6 im. gen. Józefa Bema w Siedlcach


Przedmiotem niniejszej uchwały jest utworzenie Branżowego Centrum Umiejętności Nr 2 w Siedlcach w dziedzinie interoperacyjność systemu kolei, nadanie mu statutu, a następnie włączenie go do Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 6 im. gen. Józefa Bema w Siedlcach.
Zgodnie z art. 8 ust. 22a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe zakładanie i prowadzenie publicznych branżowych centrów umiejętności należy do zadań własnych powiatu.

W myśl art. 88 ust. 1 i 7 ustawy Prawo oświatowe szkołę lub placówkę publiczną zakłada się na podstawie aktu założycielskiego, który określa odpowiednio jej typ lub rodzaj, nazwę i siedzibę. Organ zakładający szkołę lub placówkę podpisuje akt założycielski oraz nadaje pierwszy statut.
W przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego zadania i kompetencje organu prowadzącego, określone w art. 88 ust. 7 ustawy wykonuje rada gminy (art. 29 ust. 1 pkt 1).
Zgodnie z art. 91 ust. 1, 5 i 11 Prawa oświatowego organ prowadzący placówki może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej. Utworzenie zespołu następuje w trybie art. 88, z tym że akt założycielski wymaga zaopiniowania przez rady pedagogiczne.
Ustawą z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 2005) do systemu oświaty wprowadzono nową jednostkę – branżowe centrum umiejętności. Zgodnie z przepisami ustawy branżowe centrum umiejętności to placówka kształcenia, szkolenia i egzaminowania o zasięgu ogólnokrajowym, ukierunkowaną branżowo w zakresie jednej z dziedzin zawodowych, integrującą szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego, uczelnie, pracodawców, organizacje pracodawców, samorządy gospodarcze lub inne organizacje gospodarcze, stowarzyszenia lub samorządy zawodowe, sektorowe rady do spraw kompetencji oraz Radę Programową do spraw kompetencji. Branżowe centra umiejętności prowadzą działalność:

  1. edukacyjno-szkoleniową,
  2. wspierającą współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami,
  3. innowacyjno-rozwojową upowszechniającą wiedzę i nowe technologie oraz transformację ekologiczną i cyfrową,
  4. wspierającą realizację doradztwa zawodowego dla uczniów i aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów
  5. skierowaną w szczególności do uczniów, studentów, doktorantów, nauczycieli, nauczycieli akademickich oraz pracowników, w zakresie tej dziedziny zawodowej;

Miasto Siedlce w ramach konkursu „Utworzenie i wsparcie funkcjonowania 120 branżowych centrów umiejętności (BCU), realizujących koncepcję centrów doskonałości zawodowej (CoVEs)” współfinansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, w Komponencie A „Odporność i konkurencyjność gospodarki” jako inwestycja A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie” uzyskało dofinansowanie w wysokości 13,5 mln zł na utworzenie i funkcjonowanie branżowego centrum umiejętności w dziedzinie interoperacyjność systemu kolei.

Partnerem przedsięwzięcia jest Związek Pracodawców Kolejowych jako organizacja branżowa właściwa dla dziedziny interoperacyjność systemu kolei.
Zostało zawarte porozumienie między organem prowadzącym – Miastem Siedlce, a organizacją branżową, tj. Związkiem Pracodawców Kolejowych. Porozumienie dotyczy m. in. objęcia branżowego centrum umiejętności wsparciem merytorycznym, kadrowym i organizacyjnym przez organizację branżową.

Środki finansowe związane z prowadzeniem działalności branżowego centrum umiejętności zostały zabezpieczone w ramach umowy o objęcie przedsięwzięcia pn. „Branżowe Centrum Umiejętności „PKP Intercity” S.A., Związku Pracodawców Kolejowych oraz ZSP nr 6 w Siedlcach" wsparciem z planu rozwojowego nr KPO/22/1/BCU/U/0029, zawartej przez Miasto Siedlce z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji dnia 14 czerwca 2023 r.

Po zakończeniu realizacji projektu przewidziane jest finansowanie branżowego centrum umiejętności w ramach podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych dla jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 91 ust. 11 ustawy Prawo oświatowe połączenie w zespół szkół lub placówek niebędących szkołami lub placówkami artystycznymi lub włączenie do zespołu szkoły lub placówki niebędącej szkołą lub placówką artystyczną, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, następuje po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty.

Mając na względzie powyższe uzasadnienie, podjęcie przedmiotowej uchwały uznaje się za zasadne oraz korzystne dla rozwoju kształcenia zawodowego w Mieście Siedlce.

Historia

Historia

Branżowe Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach oficjalnie rozpoczęło działalność 24 czerwca 2025 roku

Więcej
Pracownie

Pracownie

W dziale pracowni poświęconym interoperacyjności systemu kolei uczniowie i specjaliści mają dostęp do zaawansowanej infrastruktury technicznej oraz specjalistycznego oprogramowania wykorzystywanego w transporcie szynowym.

Więcej
Spacer 3D

Spacer 3D

Witamy w wirtualnym spacerze 3D po Branżowym Centrum Umiejętności.

Więcej
Struktura BCU

Struktura BCU

Struktura Branżowego Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach – Interoperacyjność Systemu Kolei

Więcej
Partnerzy

Partnerzy

Branżowe Centrum Umiejętności współpracuje z szerokim gronem partnerów – firmami, instytucjami branżowymi, uczelniami, szkołami oraz organizacjami samorządowymi.

Więcej
Rada BCU

Rada BCU

Rada Branżowego Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach w dziedzinie interoperacyjność systemu kolei

Więcej
Polityka prywatności

Polityka prywatności

Więcej
RODO

RODO

Poznaj zasady ochrony Twoich danych – zapoznaj się z informacją RODO Branżowego Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach

Więcej
Deklaracja dostępności

Deklaracja dostępności

Zapoznaj się z naszą Deklaracją Dostępności – zadbajmy wspólnie o równość i komfort

Więcej
Statut

Statut

Więcej

Aktualności

Dział Aktualności Branżowego Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach to miejsce, w którym na bieżąco informujemy o wydarzeniach, inicjatywach i sukcesach naszej placówki. Znajdziesz tu relacje z przeprowadzonych szkoleń, informacje o nowych projektach edukacyjnych oraz ogłoszenia dotyczące rekrutacji i kursów. To źródło wiedzy dla uczniów, nauczycieli i wszystkich zainteresowanych życiem naszego Centrum.
Konferencja promująca Branżowe Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach w dziedzinie interoperacyjność systemu kolei

Konferencja promująca Branżowe Centrum Umiejętności nr 2 w Siedlcach w dziedzinie interoperacyjność systemu kolei

Dnia 2 grudnia 2025 r. w Warszawie odbyła się konferencja

Więcej
Dzień Kolejarza - 25.11.2025

Dzień Kolejarza - 25.11.2025

Z okazji przypadającego na dzień 25 listopada Święta Kolejarza

Więcej
Pierwsze posiedzenie Rady BCU nr 2 w Siedlcach w dziedzinie interoperacyjność systemu kolei

Pierwsze posiedzenie Rady BCU nr 2 w Siedlcach w dziedzinie interoperacyjność systemu kolei

W czwartek 6 listopada 2025 roku w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Siedlce

Więcej
KPO

Dofinansowanie w wysokości 13,5 mln zł
Środki finansowe związane z prowadzeniem działalności branżowego centrum umiejętności zostały zabezpieczone w ramach umowy o objęcie przedsięwzięcia pn. „Branżowe Centrum Umiejętności „PKP Intercity” S.A., Związku Pracodawców Kolejowych oraz ZSP nr 6 w Siedlcach" wsparciem z planu rozwojowego nr KPO/22/1/BCU/U/0029, zawartej przez Miasto Siedlce z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji dnia 14 czerwca 2023 r.

zamknij